Od statev do avta

Toyota je največji proizvajalec avtomobilov na svetu. V svojih tovarnah na različnih koncih sveta vsako leto izdelajo približno deset milijonov avtomobilov. To pomeni, da vsake tri sekunde naredijo en avtomobil. V multinacionalni korporaciji pa je zaposlenih skoraj tristo petdeset tisoč ljudi.

A v resnici se je zgodba o najslavnejših japonskih avtomobilih začela v svetu tekstila. V dvajsetih letih prejšnjega stoletja je namreč Sakiči Tojoda, ki velja za očeta japonske industrijske revolucije, ustanovil Toyota Automatic Loom Works. Tojoda San, ki se je izumiteljstvu zapisal že kot najstnik in je vse svoje življenje posvetil snovanju različnih tkalnih naprav, je namreč izdelal prve avtomatizirane statve in se poleg tega podpisal pod številne izume, ki so pomagali pri širitvi in razvoju tekstilne dejavnosti v deželi vzhajajočega sonca.

Sakiči Tojoda svoje avtomatizirane statve izdelal po načelu "jidoka", kar v praksi pomeni, da se stroj sam ustavi, če se v njegovem delovanju pojavi kakršnakoli težava. Tkanine so svet, v katerem so Japonci vrhunski mojstri. Znajo namreč izdelovati vse, od najbolj finih tkanin do robustnega platna in džinsa. S tega vidika ni presenetljivo, da najslavnejša japonska avtomobilska znamka izvira iz sveta, v katerem se inženirstvo prepleta z natančnostjo, kreativnostjo, estetiko in disciplino. In Japonci so vse to. So natančni perfekcionisti.

Njihova disciplina in delovna etika sta na tako visoki ravni, da se jima čudi celo nemški »ordnung und disziplin«. Njihova estetika je umirjena, nevpadljiva in nebahava, imajo jo v narodnem DNK.

Da je svet spoznal vse to, je pravzaprav zasluga Sakičija Tojode. Bil je vizionar, ki je dobesedno živel v prihodnosti. Imel je karizmo voditelja in bistroumnost izumitelja. Poleg tega pa je bil znan po tem, da se ni predal pred nobenim izzivom. "Nikoli ne reci, da nečesa ne zmoreš, preden nisi resnično poskusil," se glasi njegova najbolj znana izjava, ki je postala skoraj njegov zaščitni znak.

Prav zaradi tega je bil na Japonskem izjemno spoštovana oseba. Njegov duh živi tudi desetletja po njegovi smrti. Ko so pri reviji Forbes sestavljali lestvico najbolj vplivnih poslovnežev vseh časov, so Sakičija Tojodo uvrstili na trinajsto mesto.

Sin je sanjal o avtomobilih

Če je Sakiči Tojoda vse svoje življenje na tak ali drugačen način posvetil tkaninam, je njegov najstarejši sin Kičiro sanjal o avtomobilih. Po očetu je podedoval izumiteljsko žilico in pionirsko drznost, le oboje je usmerjal v posvem drug svet. V času, ko je bil avtomobil le nekakšna samovozeča kočija, je tudi on videl v prihodnost. Videl je nekaj desetletij naprej, kako bodo ulice velemest preplavili avtomobili, kako bo orkester mestnega direndaja zaznamoval vonj motorjev, zavor in trobelj. Privaličili so ga ti zvoki in vonj po bencinu.

V dvajsetih letih prejšnjega stoletja je Kičiro Tojoda študiral v Evropi in ZDA, kjer sta bila avtomobilizem in množična mobilnost precej bolj razvita kot na Japonskem. Podzavestno se je že takrat odločil, da bo ob vrnitvi domov začel snovati svoje avtomobile. K temu ga je še dodatno spodbudilo dejstvo, da so neketeri ameriški proizvajalci avtomobilov na Japonskem zgradili svoje tovarne, saj so zaznali izjemno hiter napredek, ki se je na Japonskem začel po velikem potresu leta 1923. Takrat so Japonci sicer že izdelovali nekaj svojih avtomobilov, vendar v nobenem pogledu niso bili konkurenčni ameriškim tekmecem.

A vse seveda ni šlo gladko. Kljub jasnemu načrtu in dobri finančni kondiciji podjetja, je Kičiro naletel na številne ovire znotraj in izven podjetja. Z očetovo pomočjo pa je vendarle prepričal takratnega predsednika Rizabura Tojodo, da imajo avtomobili zelo svetlo prihodnost.

Tako je v začetku tridesetih let pod okriljem Toyoda Industries in s Kičirom na čelu projekta začel nastajati prvi avtomobilski prototip. Najprej so natančno proučili nekej ameriških modelov, potem pa so zaposlili številne strokovnjake in razvojnike, ki so sodelovali pri izdelavi nekaterih predhodnih japonskih avtomobilov. In iz tega skromnega avtomobilskega oddelka je kasneje nastala korporacija Toyota Motor.

Že leta 1935 so proizvedli prvi dve vozili - tovornjak G1 in avtomobil A1.

Kičiro Toyoda je sicer sanjal o osebnih avtomobilih, a ga je realnost prisilila, da je vsaj začasno spremenil svoje mnenje. Zaradi nespodbudne ekonomske situacije na Japonskem, ki se je odražala predvsem v slabi kupni moči njenega prebivalstva, je bilo za prvi Toyodin osebni avtomobil razmeroma malo zanimanja. Zato so se posvetili razvoju in prodaji tovornjaka G1, ki je v resnici nastajal na isti osnovi kot avtomobil A1.

A porodni krči tovornjaka G1 so bili precej neprijetni. Vozilo se je pogosto kvarilo in se soočalo z različnimi tehničnimi težavami. Ko so tovornjak iz Nagoje peljali na avtomobilsko razstavo v Tokio, so nanj naložili cel kup rezervnih delov, saj so se bali, da zaradi morebitnih okvar sploh ne bo prišel do cilja.

A z današnjega vidika, je bilo v vseh teh nevšečnostih tudi precej dobrega. Kičiro Toyota je namreč že takrat spoznal, kako pomemben je odnos s kupci, še posebej v trenutkih, ko se pojavi problem. Večino tovornjakov G1 so popravili brezplačno, nekatere so zamenjali kar v celoti. In prav to so začetki izjemno spoštljivega in poštenega odnosa s strankami, ki je še dandanašnji eden izmed temeljev Toyotinega načina.

Poleg tega pa je na osnovi avtomobila A1 in tovornjaka G1 leta 1936 vendarle nastali tudi prvi serijski avtomobil, ki je nosil oznako AA. Prodajali so ga 1936 za 3350 takratnih jenov.

Toyoda - Toyota

Ko so septembra 1936 izvedli javni razpis za logotip znamke, so dobili kar sedemindvajset tisoč predlogov. Najbolj prepričljiv je bil zapis priimka Toyoda v katakleni. A na predlog Rizabura Tojode so ime spremenili v Toyota. Beseda tojoda namreč v japonščini pomeni rodovitno riževo polje in s spremembo črke d v t so se izognili povezavi s kmetijsko tradicijo. Toyota je bila vendarle simbol tehnike in napredka!

Potem se je začelo. V naslednjih desetletjih so avtomobili tega japonskega proizvajalca osvojili svet in postali pojem vzdržljivosti in zanesljivosti. Njihov model corolla je po nekaterih klasifikacijah celo najbolj prodajan avtomobil vseh časov. Japonci so vsemu svetu pokazali, kaj znajo, in planet je bil nad njihovimi sposobnostmi navdušen. Toyota je verjetno sploh edina resnično globalna avtomobilska znamka. Zato sploh ni čudno, da na Interbrandovi lestvici najbolj vrednih blagovnih znamk med avtomobilisti zaseda najvišje mesto.

Globalni igralec

Druga svetovna vojna je nekoliko upočasnilo Toyotin razvoj. A po koncu vojne vihre, ko se je tudi Japonska postavila na noge in ko je tudi v deželi vzhajajočega sonca začel preladovati optimizem, so zavihali rokave. Takrat je tudi Rizaburu Tojodi, ki je bil na začetku najbolj skeptičen glede Toyodinega vstopa v avtomobilski svet, postalo jasno, da osebni avtomobili predstavljajo prihodnost. "Toyota mora nujno izdelovati osebne avtomobile," je dejal leta 1952. Na žalost sta tako Kičiro in Rizaburo umrla tistega leta, Kičiru je bilo samo 57 let, Rizaburu pa 68, in nista doživela rojstva novega avtomobila.

Že leta 1947 je Toyota začela izdelovati model Toyopet SA. To ime so izbrali zaradi razmeroma majhnih mer avtomobila. In tudi v nadaljevanju je nastalo kar nekaj "Toyopetov" - SB, Stout, Crown, Master, Corona ... Ko so avtomobile začeli izvažati v ZDA, ime Toyopet ni bilo najbolje sprejeto, saj so ga Američani povezovali z igračami (toy) in domačimi živalmi (pet).

Zato so to ime postopoma opuščali, najprej na ameriškem trgu, v šestdesetih letih pa tudi drugod. Toyote so v naslednjih desetletjih postale glavne igralke na vseh koncih sveta. Landcruiserji, Corolle, Priusi, Yarisi, Aurisi, Avensisi ... so vsi vnuki in pravnuki zgoraj omenjenih pionirjev in vizionarjev, ki so orali ledino in Toyoti utrli pot na svetovni vrh.

Več o tej temi

Akio Toyoda Akio Toyoda Kako je biti predsednik uprave korporacije, ki na vseh koncih sveta zaposluje več kot 300.000 ljudi, na leto proizvede 10 milijonov avtomobilov in je najbolj vredno podjetje na tokijski borzi? Mateja Pintar kolumna Mateja Pintar kolumna Opraviti vozniški izpit je bila moja največja želja, ko sem dopolnila 18 let. Morda sem si to želela še nekoliko bolj goreče kot moje vrstnice.
Vaše nastavitve piškotkov

Na naši spletni strani uporabljamo piškotke za zagotavljanje funkcionalnosti storitev. Če se strinjate s tem, nadaljujte z uporabo te spletne strani ali pa si oglejte, kako spremeniti nastavitve piškotkov na tej povezavi.