NAJEMI FINCA

Ekipa Toyota GAZOO RACING WRT je v svetovni reli seriji WRC osvojila konstruktorski naslov. Njihovi trije Yarisi WRC so slavili na petih izmed skupno petnajstih dirk. To je izjemen uspeh ekipe, ki jo že od leta 2016 vodi legendarni Finec Tommi Mäkinen.

Trije Yarisi WRC so osvojili pet zmag serije WRC, poleg tega pa so se še osemkrat uvrstili na zmagovalni oder.

Finci imajo v svetu relija poseben status. Tam gori na severu Evrope v brutalnih razmerah med jezeri in gozdovi v neskončnost preizkušajo zmogljivosti najbolj dovršenih strojev. Hkrati pa pilijo svoje tehnično znanje. Ne pravijo kar tako, da se Finec tudi na poledeneli cesti znajde bolje kot običajni voznik na suhem asfaltu. Zato se jih že od šestdesetih let prejšnjega stoletja, ko je Timmo Mäkinen dosegel prvo finsko zmago, drži vzdevek Leteči Finci.

Tudi zgodba o Tommiju Mäkinenu, ki sicer ni v nikakršnem sorodu s Timmom, je tipično finska. Že kot fant je bil obseden z vsem, kar brni, ropota in diši po bencinu. Oboževal je avtomobile in motorje. Svojih prvih vozniških spretnosti pa se je naučil v očetovem traktorju, s katerim se je vozil po domačem posestvu v Puuppoli. In z domače farme ga je pot vodila najprej do finskega prvaka, potem pa je postal večkratni svetovni prvak in ena največjih legend reli športa. Nihče v zgodovini ni večkrat stal na zmagovalnem odru kot Tommi Mäkinen.

S 24 posamičnimi zmagami na večni lestvici zaseda peto mesto. Poleg tega pa je štirikrat zapored osvojil vozniški naslov svetovnega prvaka (1996–1999). V tej kategoriji sta od njega boljša le Sebastien Ogier (5) in Sebastien Loeb (9). Ko je Mäkinen še aktivno dirkal, sicer ni vrtel volana Toyote. A to vodilnih mož ekipe Toyota Gazoo Racing ni motilo, da ne bil pred dvema letoma potrkali na njegova vrata. V svetu reli dirkanja namreč velja nenapisano pravilo: »Če hočeš zmagati, najemi Finca!«

Bogata zgodovina

Toyota ima sicer izjemno bogato zgodovino uspehov na najzahtevnejših reli dirkah na vseh koncih našega planeta. Sodelovali so že v krstni izvedbi serije WRC leta 1973. Potem so z dirkaškimi različicami Corolle, Celice in Supre zmagovali številni legendarni dirkači. Prvo zmago jim je na reliju tisočerih jezer na Finskem priboril Finec Hannu Mikkola. Carlos Sainz pa je leta 1990 s Celico GT-Four osvojil prvi naslov svetovnega prvaka. Leta 1993 je Toyota prvič osvojila tudi konstruktorski naslov.

Toyota ima bogato zgodovino nastopanja na največjih reli dirkah. Že leta 1973 so sodelovali v krstni izvedbi serije WRC.

Tistega leta so Celice slavile na sedmih dirkah in se skupno kar 17-krat zavihtele na zmagovalni oder. Po Sainzu in Kankkunenu je naslov svetovnega prvaka osvojil še Francoz Didier Auriol. Toyotina Celica v različici WRC je bila v tistih letih svetovna zvezda. Bila je tako priljubljena, da je postala glavna junakinja priljubljene računalniške igrice Sega Rally Championship.

Povratek po 17 letih

Potem Toyota kar 17 let ni sodelovala v seriji WRC. Leta 2015 so se odločili za vrnitev in za to priložnost zasnovali dirkaško različico Yarisa. Izdelati reli dirkalnik ni preprosto. Morda je karoserija videti kot običajni avtomobil. A je v resnici vse drugače. Yaris WRC ima trde školjkaste sedeže, nima električnih stekel in klimatske naprave. V bistvu je avtomobil oskubljen do kože.

Vsak sestavni del pa je zasnovan in premišljen, tako da prispeva svoj maksimalni delež h končnemu mozaiku uspeha. Če je treba običajni avtomobil na vsakih 20.000 kilometrov peljati na redni servis, je z dirkaško različico Yarisa precej drugače. Nekako ga na vsakih 50 ali 100 prevoženih kilometrov dobesedno razstavijo na prafaktorje in preverijo, kaj se da še izboljšati. Za vsak dirkalnik sta zadolžena dva inženirja in pet mehanikov – se pravi, da je za vsak vogal avtomobila odgovoren en človek, eden pa skrbi za motor.

Prav to vznemirjenje je Mäkinena, ki je leta 2003 končal svojo tekmovalno kariero, spet pripeljalo nazaj na zaprašene proge, med rohneče motorje in med sebi enake fanatike: »Moja kariera je bila zelo vznemirljiva. A vedno sem bil človek, ki potrebuje nove izzive. Odkar smo začeli novo misijo, niti dva dneva nista bila enaka.«

Nad njegovim znanjem in strastjo so navdušeni tudi njegovi sodelavci. »Tommi preprosto obožuje reli. Še bolj pa zmage. Zato nas vedno priganja, saj želi, da smo mi tisti, ki vodimo igro in postavljamo standarde,« ga je opisal Tom Fowler, glavni inženir ekipe Toyota Gazoo Racing. »Dirkač potrebuje precejšnjo mentalno stabilnost. Poleg tega pa mora imeti dovolj tehničnega znanja, hkrati pa mora razumeti dušo avtomobila,« pravi Mäkinen, ki je svoje dirkaške izkušnje odlično prenesel v vlogo vodje ekipe.

Trije našpičeni Yarisi

Sezona 2018 je bila za ekipo Toyota Gazoo Racing izjemna. Zmagali so na petih izmed trinajstih dirk in osvojili konstruktorski naslov. Tudi na vozniških in sovozniških sedežih treh Yarisov WRC, s katerimi ekipa Toyota Gazoo Racing sodeluje na dirkah svetovnega prvenstva, sedijo predvsem Finci. Res pa je, da volan očitno najbolje vihti Estonec Ott Tänak, ki je skupaj s sovozniškim rojakom Martinom Järveojo slavil kar na štirih dirkah letošnje serije WRC.

Naveza Tänak–Järveoja, ki se je ekipi pridružila šele v letošnji sezoni, je slavila v Argentini, na Finskem, v Nemčiji in Turčiji. Peto zmago pa sta na zadnji dirki sezone v Avstraliji prispevala Finca Jari Matti Latvala in Miikka Anttila. V tretjem dirkalniku pa sta dirkala Esapekka Lappi in Janne Ferm. Poleg petih zmag so se Toyotini dirkalniki še osemkrat uvrstili na zmagovalni oder in skupno osvojili 368 točk, kar je bilo dovolj za prvi konstruktorski naslov po letu 1999.

Tänak in Järveoja sta bila na zadnji dirki v okolici avstralskega Coffs Harbourja še vedno v igri za naslov prvaka. Žal sta morala zaradi okvare menjalnika predčasno končati dirko in naslov prepustiti Sebastienu Ogierju. Kljub temu pa je to v tako kratkem času po 17-letni odsotnosti velikanski uspeh. Vendar Japonci ne bi bili Japonci, če se ne bi tudi v tem trenutku zatekli h kaizenu, načelu nenehnega napredka. V zmagovitem stavku se namreč skriva jasno sporočilo: »Zmagali smo. A se pri tem ne bomo ustavili!«

Več o tej temi

Akio Toyoda Akio Toyoda Kako je biti predsednik uprave korporacije, ki na vseh koncih sveta zaposluje več kot 300.000 ljudi, na leto proizvede 10 milijonov avtomobilov in je najbolj vredno podjetje na tokijski borzi? Mateja Pintar kolumna Mateja Pintar kolumna Opraviti vozniški izpit je bila moja največja želja, ko sem dopolnila 18 let. Morda sem si to želela še nekoliko bolj goreče kot moje vrstnice.
Vaše nastavitve piškotkov

Na naši spletni strani uporabljamo piškotke za zagotavljanje funkcionalnosti storitev. Če se strinjate s tem, nadaljujte z uporabo te spletne strani ali pa si oglejte, kako spremeniti nastavitve piškotkov na tej povezavi.