Brezplačno preizkusite Toyoto Ceniki in katalogi E-novice Sestavite svojo Toyoto

Zakaj Japonci razmišljajo

drugače kot mi?

Intervju: gospod vodik, Kacuhiko Hiroše, šef Toyote za vozila na gorivne celice.

Toyota je predstavila serijsko vozilo, za katerega Japonci pravijo, da je pomemben kot Prius – pionir med hibridnimi avtomobili. Mirai bo eden ključnih modelov za preboj avtomobilov na gorivne celice na ceste. Pogovarjali smo se s Kacuhikojem Hirošejem, ki ga imenujejo kar gospod vodik.
Kacuhiko Hiroše je človek, ki s svojim delom gleda v prihodnost. Fizik se je že kot študent vključil v raziskave v nuklearni fiziki. Danes je šef Toyotinih raziskovalcev za napredno tehnologijo pri vozilih, ki jih poganjajo gorivne celice.
/
Elon Musk in tudi veliko drugih avtomobilistov je prepričanih, da lahko izključno električna vozila rešijo težave v prevozu v prihodnosti. Res, da ima tudi Mirai elektromotor, a ga poganja vodik. Zakaj ste se torej odločili za tehnologijo gorivnih celic in ne za izključno električno vozilo?
Za začetek se vrnimo v zgodovino in poglejmo model Prius. To je močan hibrid. To pomeni, da nima le majhnega električnega motorja in sistem start-stop, ki pomaga pri pospeševanju in porabi goriva, ampak ima električni motor, ki lahko poganja vozilo. Zato je na cesti že več kot pet milijonov Priusov.
Želim povedati, da je Toyota avtomobilsko podjetje, ki razmišlja drugače in gleda v prihodnost.  Ne delamo vozil le za danes, ampak tudi za jutri. Ko smo pred skoraj dvema desetletjema začeli prodajati Prius, je bilo med strokovnjaki in vozniki veliko skeptikov. Prius je več kot očitno prestal preizkus, samo poglejte prodajne številke. Enako menimo za vozila na gorivne celice. Mirai bi lahko imel za avtomobilsko industrijo enak učinek kot Prius, verjetno pa bo potrebno še nekaj časa, da se bo uveljavil.
Pa vseeno, kako odgovarjate očetu Tesle Motors, Elonu Musku, ki je z zmogljivimi električnimi vozili pridobil kar veliko privržencev?
Ne strinjam se z Muskom, ki kritizira druge in pravi, da bodo uspešna le izključno električna vozila. Zakaj bodo vozila na gorivne celice uspešna v prihodnosti? Da napolnimo Mirai z vodikom, potrebujemo tri minute in ne več ur, kot je to potrebno pri električnih vozilih. 
Baterijska vozila so zato še vedno tabu tema med vozniki. Za voznike je neugodno tudi to, da se je treba na polnilnicah ustaviti vsakih 200 ali 300 kilometrov. Vodikovi avtomobili zmorejo z enim polnjenjem prevoziti 500 kilometrov. Seveda pa še vedno razvijamo baterijska vozila. Imamo podjetje, ki razvija svoje baterije, tako litij-ionske kot nikelj-metal hidridne baterije.
/
Štirivratno limuzino poganja elektromotor, ki ga žene energija iz gorivnih celic. Ta se pridobiva z reakcijo med vodikom in kisikom, ki sta shranjena v dveh ločenih rezervoarjih, edini stranski produkt pa je voda.
Kako se lahko vozne sposobnosti Miraija primerjajo z električnimi vozili, tudi Teslo S?
Mirai ima vse lastnosti električnega vozila, tudi občutki v vožnji in pospeševanje so enaki. Tudi zvok motorja je enak. Tako kot športna vozila se ponaša z zelo nizkim težiščem in optimalno razporeditvijo teže. To smo dosegli s prerazporeditvijo glavnih delov, kot so sklad gorivnih celic in vodikovi jeklenki, na sredino dna vozila. 
Dobro je znano, da je naš predsednik, gospod Toyoda, velik navdušenec nad športnimi vozili. Ko je preizkusil Mirai, je bil navdušen.
/
Moč pogona je 114 kW (155 KM), z enim polnjenjem pa prepelje 483 kilometrov. Rezervoar je poln v petih minutah. Pospešek od 0 do 96 km/h znaša devet sekund, prožnost pa izkazuje pri srednji hitrosti, saj med 40 in 65 km/h minejo le tri sekunde.
Kaj je bil s tehnološkega stališča največji izziv med razvojem toyote Mirai?
Bilo je veliko izzivov s skupnim ciljem – narediti avtomobil, ki bo dovolj zmogljiv, hkrati pa so morali biti stroški izdelave vzdržni, to velja tudi za nakupno ceno. Na prvem mestu je bila varnost. Zagotoviti smo morali, da vodik ne uhaja. 
Rešitev sta prekinitev dotoka in preprečitev zbiranja vodika v avtomobilu, a je to malo verjetno. Mirai je izredno varen avtomobil. Izdelan je tako, da v primeru trka absorbira energijo trka prek več delov in tako ne glede na to, kam naleti drugo vozilo, ščiti gorivne celice in vodikovi jeklenki. Zelo pomembna je bila izdelava posode za vodik.
Struktura vodikovih rezervoarjev je iz navzkrižno prepletenih ogljikovih vlaken. Rezervoarje smo ojačali, saj je vodik pod tlakom 700 barov, v prejšnjih rezervoarjih je bil tlak 350 barov. S tem smo tudi podaljšali doseg vožnje z enim polnjenjem. Hkrati je treba biti zelo natančen, pri gorivnih celicah je treba vse načrtovati do milimetra natančno.
Ste vedeli?
Iz vode pridobimo vodik, tega shranjujemo in uporabimo za poganjanje gorivnih celic. Tako dobimo električno energijo za pogon, iz izpušnih cevi pa kot stranski produkt vodo. Kilogram vodika zadostuje za okoli sto kilometrov poti, tržna cena vodika pa bo stvar svetovne politike. Stranski produkt vozila na gorivne celice niso umazane saje oziroma izpusti toplogrednega ogljikovega dioksida, ampak vodna para. Za osebne avtomobile bi bila najprimernejša proizvodnja vodika z elektrolizo, to pomeni, da bi elektriko motorju zagotavljali iz obnovljivih virov. Strokovnjaki omenjajo tudi domače sončne elektrarne.
Kdaj lahko vozila na vodik na cesti pričakujemo v večjem številu?
Začeli bomo manjšo proizvodnjo modela Mirai. Glede na to, da na leto po vsem svetu prodamo skoraj 10 milijonov vozil, bo v primerjavi s tem delež Miraija minimalen, tudi v primerjavi s hibridi, ki jih vsako leto prodamo več kot milijon.
Računamo, da bo prodaja vsako leto višja, saj je zanimanje za vozilo izjemno. Ponavadi je potrebnih vsaj pet let, če ne desetletje, da se tako vozilo med kupci uveljavi. Poglejmo hibride, prodajamo jih 18 let.
Zaradi konzervativnosti kupcev z vozili na vodik pričakujemo podobno zgodbo. Pri uveljavljanju je pomembna tudi cena. Če kupimo telefon za nekaj deset evrov in se pokvari, ga lahko vržemo stran, pri avtomobilu je drugače.
/
Mirai je opremljen s sistemom TFCS, ki združuje tehnologijo gorivnih celic in hibridno tehnologijo. Sistem omogoča boljšo energetsko učinkovitost kot motorji z notranjim zgorevanjem, vožnjo brez izpustov CO2 ali onesnaževalcev, enako raven priročnosti in avtonomije kot pri vozilih z bencinskim motorjem ter čas napajanja z vodikom, ki traja okrog tri minute.
Evropa je zelo naklonjena dizlom. Kako nameravate prepričati Evropejce, da se bodo odločili za vašo tehnologijo?
Najboljši način za to je testna vožnja.
Vodikova tehnologija je zelo draga, draga je tudi proizvodnja, draga je izdelava vodikovih polnilnih postaj.
Vodikova tehnologija je visoka tehnologija. Ne strinjam se, da je ekstremno draga, saj se je že zelo pocenila. Vidik uporabljamo že desetletja, ne samo v avtomobilski industriji. To je zelo dostopen energent. Pri Toyoti smo izvedli številne ukrepe, da smo dosegli ceno, ki jo ima Mirai danes. V doglednem času bi bila lahko cena vozila na gorivne celice izenačena s ceno modela s sodobnim dizelskim agregatom.
/
Ogrodje Toyotinega sklada gorivnih celic je iz novo zasnovane termoplastične z ogljikovimi vlakni ojačane plastike, ki je lahka in močna ter jo je preprosto proizvajati. Na ta način je Toyotin sklad gorivnih celic zaščiten pred udarci, do katerih pride zaradi neravnin na cestišču in drugih cestnih ovir.
Je pa zato draga infrastruktura. Strokovnjaki omenjajo, da zgraditev vodikove polnilnice stane 700.000 evrov.
Infrastruktura je draga zaradi dejstva, da je na cestah malo vozil na gorivne celice in je vprašljivo, ali se gradnja izplača. To je resnična težava in tisto, kar je pomembno za bolj množičen zagon proizvodnje. Tisti, ki bo imel vozilo na gorivne celice, bo potreboval vso potrebno infrastrukturo. 
Ob začetku prodaje Priusa nam ni bilo treba razmišljati še o infrastrukturi polnilnic. Lastnik se je preprosto odpeljal na klasično bencinsko postajo in ga napolnil z bencinom ter se odpeljal dalje. Imajo pa vozila na vodik nekajkrat večji doseg kot električna vozila, zato ne bomo potrebovali toliko polnilnih postaj kot za električna vozila.
Boste tehnologijo razvijali sami ali še s kakšno drugo avtomobilsko znamko?
Sami.
Bo Prius v prihodnosti ponudil pogon na gorivne celice?
Moje mnenje je, da bo. Zato smo prvo serijsko vozilo poimenovali Mirai, kar pomeni prihodnost. 
Je Mirai novi Prius?
Upal bi si pritrditi.
Boste v bližnji prihodnosti pokazali novo serijsko vozilo na gorivne celice?
Zagotovo. Kakšna bo karoserijska različica, ne vem. Vse je možno, lahko bo športni terenec, limuzina ali športno vozilo.
/
Mirai je japonska beseda za prihodnost. Prodaja se bo začela na območjih z vodikovimi črpalkami in v njihovi okolici.
Na Japonskem je že danes več polnilnic za električna vozila kot za vozila z motorji z notranjim izgorevanjem. Zakaj ste Japonci tako drugačni od Evropejcev? Zakaj razmišljate drugače?
Težko odgovorim na to vprašanje. Zavedanje, da je čisto okolje pomembno za dober življenjski standard, je na Japonskem zelo visoko. Ljudje želijo imeti prihodnost v svojih rokah. Še vedno je zelo veliko Japoncev konzervativnih, tako kot to velja za Evropejce. Drugi so pripravljeni plačati več za visoko tehnologijo.
Če govorimo o elektriki kot o energentu prihodnosti v avtomobilski industriji, pa številni strokovnjaki prihodnost napovedujejo vozilom na plin. Kako na to gledate pri Toyoti?
Stisnjen zemeljski plin je poceni, na splošno pa je ta energent priljubljen le v redkih državah po svetu. Govorimo o nekaj milijonih vozil.
Naš pravilnik o zasebnosti na spletni strani

Na naši spletni strani uporabljamo piškotke za zagotavljanje funkcionalnosti storitev.  Če se z uporabo piškotkov strinjate, lahko nemoteno nadaljujete z uporabo spletne strani, lahko pa si ogledate tudi nastavitve piškotkov.